Opetuskuvatilanne luokkahuoneesta.

Opettajan opas: Elokuvat ja oppimateriaalit opetuksessa

Elokuvalisenssi on opettajille, mediakasvattajille ja muille lasten ja nuorten parissa työskenteleville suunnattu digitaalinen elokuvakasvatuspalvelu, joka tarjoaa erilaisia asiakkaiden käyttötarpeita vastaavia luparatkaisuja elokuvan julkiseen esittämiseen. Kouluissa kaikki järjestettävät elokuvaesitykset kuuluvat julkisen esittämisen piiriin – huolehtimalla asiaankuuluvista esitysluvista koulu noudattaa vastuullista linjaa ja varmistaa tekijänoikeuksien toteutumisen.

Elokuvalisenssi tarjoaa luparatkaisujen lisäksi paljon muuta hyödyllistä opettajille ja mediakasvattajille: elokuvavalikoiman, hakutyökalut sekä oppimateriaalit. Tämä artikkeli on laadittu oppaaksi erityisesti peruskoulujen ja toisen asteen opettajille, keskittyen oppimateriaalien käyttöön elokuvan tarjoamien opetusten syventämiseksi.

Elokuvalisenssi tilaa oppimateriaalit elokuvakohtaisesti media- ja elokuvakasvatukseen erikoistuneilta ammattilaistahoilta. Yksi Elokuvalisenssin pitkäaikaisista kumppaneista on elokuvakasvatusyhdistys IhmeFilmi ry. Artikkelissa on haastateltu IhmeFilmille oppimateriaaleja tekevää elokuvataiteen maisteri Mette Lagerstamia, joka jakaa parhaat vinkkinsä elokuvien ja oppimateriaalien hyödyntämiseen osana opetusta. 

Miten hyvä oppimateriaali syntyy?

Elokuvalisenssi tilaa oppimateriaalit IhmeFilmiltä elokuvakohtaisesti valikoiduille teoksille. Elokuvat valikoituvat niiden opetuskäytöllisen soveltuvuuden perusteella. Elokuva täytyy jollain tasolla purkaa, jotta sen opetukselliset mahdollisuudet tulevat täysin hyödynnetyiksi. Oppimateriaalit ovat tässä tärkeä apuväline opettajille, sillä ne auttavat jäsentämään elokuvan teemoja ja sisältöjä sekä syventämään oppimiskokemusta.

– Kun aloitimme yhteistyön, loimme rungon oppimateriaaleille, joka on mielestäni tosi toimiva. Aluksi on aina niin sanottu synopsis eli yleiskatsaus teokseen. Sen jälkeen on elokuvakohtaisia tarkentavia kysymyksiä, joiden avulla oppilaat pääsevät pohtimaan elokuvan ydinviestiä ja sanomaa. Lopuksi opettaja voi halutessaan hyödyntää syventäviä kysymyksiä, joissa usein pyrin yhdistämään elokuvan johonkin tiettyyn oppiaineeseen tai toiminnalliseen tekemiseen, kertoo IhmeFilmin Mette Lagerstam.

Elokuvalisenssi pyrkii siihen, että oppimateriaalielokuvien kirjo on mahdollisimman laaja, jotta jokaiselle ikäryhmälle löytyy sopivia vaihtoehtoja. Valikoimassa on panostettu myös siihen, että elokuvat palvelevat monipuolisesti esimerkiksi eri aineopettajien työtä. Oppimateriaalielokuvien valikoimasta löytyy sekä tuoreita uutuuksia että ajattomia klassikoita.

– Monesti opettajilla on jo valmiiksi tosi hyviä ideoita siihen, kuinka elokuvaa lähdetään purkamaan. Oppimateriaali toimii virikkeenä, antaa ehdotuksia ja ohjaa keskustelua, mutta sitä ei tarvitse noudattaa kaavamaisesti. On tärkeää antaa lasten ja heidän mielikuvituksensa viedä, Mette kertoo.

Oppimateriaalin ja sen tehtävien tulee olla aina ikätasolle sopivia. Ikäasiat korostuvat myös elokuvien valinnassa ja niiden ikärajasuosituksissa. Joskus ammattilaisten suositukset voivat poiketa elokuvan alkuperäisistä ikärajoista.

– Laitan joskus omia ikäsuosituksia, mikäli koen, että elokuvassa on rajuja kohtia. Etenkin pienten alakoululaisten ja eskarilaisten kanssa pitää olla tosi tarkkana. Suosittelen aina aikuista ensin katsomaan elokuvan, jos sisältö yhtään epäilyttää, Mette vinkkaa.

Ratkaisuja aikaresurssien niukkuuteen

Elokuvien opetuskäytön haasteena ovat usein rajalliset aikaresurssit – oppitunnit kestävät tyypillisesti 45 minuuttia. Tavoitteena onkin, että oppimateriaalit ovat tarpeeksi tiiviitä ja selkeitä. 

– Ei ole välttämätöntä katsoa koko elokuvaa, jotta sen aiheita voi käsitellä. Esimerkiksi 45 minuutin äidinkielen tunnin voi rakentaa niin, että näyttää elokuvasta alku-, keski- ja loppukohdan ja sen perusteella oppilaiden tehtävänä on muodostaa tarina niiden ympärille keskustelun kautta. On myös olemassa lyhytelokuvia, joita voi hyvin käyttää opetuksessa, Mette kuvailee.

Elokuvaa ja sen purkamista ei ole välttämätöntä tehdä yhden oppitunnin aikana. 

– Elokuvan katselun ja sen purkamisen voi jakaa useammalle oppitunnille, Mette vinkkaa.

Myös elokuvapätkien katsominen tai elokuvan pysäyttäminen tiettyjen kohtausten jälkeen on toimiva keino säästää aikaa opetuksellisista hyödyistä tinkimättä.

– Elokuvan voi pysäyttää ja kysyä oppilailta esimerkiksi: Mitä tapahtuu seuraavaksi? Tämä kehittää hienosti mielikuvitusta, Mette kertoo. 

Oppimateriaalit haltuun: Miten opettaja voi hyödyntää niitä parhaiten?

Elokuva- ja oppimiskokemus heräävät eloon, kun opettaja on aidosti innostunut ja tuntee elokuvan aiheen hyvin – näin opettajan oma innostus tarttuu oppilaisiin. Elokuvat ovat usein jo valmiiksi mielekästä tekemistä oppilaille ja niiden katsominen ja käsittely tuo vaihtelua perinteiseen koulutyöhön. 

– Elokuva, jonka opettaja valitsee olisi hyvä olla sellainen, jonka hän itse tuntee ja josta tykkää. Tämä helpottaa elokuvan käsittelyä ja sen mielekkyyttä. Lapset ja nuoret ovat usein innoissaan elokuvista – ne ovat siis jo itsessään kiva elämys, ja niitä katsotaan mielellään, Mette kertoo.

Valmistautuminen ja keskustelut ovat avainasemassa. Ennakkokeskustelut luovat kontekstin ja suuntaavat oppilaiden ajattelua, kun taas jälkikeskustelut syventävät teemoja.

– Itse ajattelen niin, että leffasta voi puhua jo ennen kuin alkaa katsomaan sitä ja herätellä aiheeseen. Jos lapset alkavat itse puhumaan leffasta, antaa heidän keskustella. Aikuisena ei välttämättä tajuakaan, mitä kaikkea lapset voivat oivaltaa elokuvasta, Mette pohtii.

Kannattaa myös miettiä, aloitetaanko keskusteluista vai katsotaanko elokuva ensin. 

– On eriäviä mielipiteitä siitä, että keskustellaanko ensin vai katsotaanko elokuva niin sanotusti sokkona. Tässä valinnassa opettaja voi käyttää omaa harkintaansa ja kannustan miettimään, mitä elokuvan katsomisella haetaan, Mette avaa.

Tavoitteet ohjaavat lähestymistapaa: analysoidaanko tiettyjä teemoja vai annetaanko tilaa vapaammille oivalluksille. Lopulta opettajan oma innostus ja oppilaiden osallistaminen tekevät oppimateriaalien käytöstä merkityksellisen ja antoisan osan oppimisprosessia.

Elokuvat ja oppimateriaalit koulutus- ja luokka-asteittain

Elokuvissa ja oppimateriaaleissa on eroavaisuuksia luokka- ja koulutusasteiden välillä. Elokuvan valinnassa ja oppimateriaalin haastavuudessa on tärkeää huomioida ikärajojen lisäksi myös oppilaiden kehitystaso ja oppimistarpeet. 

Ala-asteella elokuvien käsittely painottuu usein tunnetaitoihin, kun taas yläkoulussa ja toisella asteella voidaan tutkia laajempia kokonaisuuksia ja syventyä esimerkiksi yhteiskunnallisiin ja kulttuurillisiin teemoihin. 

Elokuvat ja oppimateriaalit ala-asteella

Ala-asteen opetuksessa painotetaan usein tunnetaitoja ja yksinkertaisempia tehtäviä.

– Oppimateriaaleissa korostetaan tunnetaitoja, yksinkertaisia tehtäviä ja selkeitä kysymyksiä, jotka tukevat oppilaan ymmärrystä ja ohjaavat oppimista, Mette kertoo.

Elokuvien ja tehtävien tulee tukea lapsen kehitysvaihetta, tarjoten selkeitä ja helposti lähestyttäviä aiheita.

Elokuvat ja oppimateriaalit ylä- ja toisella asteella

Ylä- ja toisella asteella elokuvat ja oppimateriaalit voivat käsitellä jo laajempia ja monimutkaisempia teemoja. Elokuvan avulla voidaan tutkia esimerkiksi yhteiskuntaa, moninaisuutta, kulttuuria tai identiteettiä.

– Yläkoulussa ja toisella asteella elokuvien ja oppimateriaalien vaatimukset nousevat ja katson usein myös opetussuunnitelmaa ja pohdin, kuinka materiaali kytkeytyy yhteiskuntaan. Tämän ikäisten nuorten kanssa voidaan jo käsitellä laajempia ja monimutkaisempiakin teemoja, Mette kuvailee. 

Oppimateriaalien runko ja tekniikat voivat olla samoja, mutta sisältö ja vaatimustaso on räätälöity aina ikätasolle sopivaksi. 

Elokuvan käyttö eri aineiden opetuksessa

Elokuvalisenssin kokemuksen mukaan elokuvaa käytetään eniten äidinkielen ja kuvataiteen opetuksessa. Elokuva tarjoaa kuitenkin loistavia mahdollisuuksia syventää myös muiden aineiden opetusta. 

– Monissa elokuvissa on aiheita ja kohtia, joita voidaan hyödyntää esimerkiksi luonnontieteissä, kuten maantieteessä ja biologiassa, Mette kertoo. 

Musiikin opetuksessa voidaan hyödyntää monipuolisesti elokuvia, kuten artistien ja bändien elämäkertoja ja dokumentteja, musikaaleja sekä äänimaailmastaan palkittuja elokuvia, jotka tarjoavat oppilaille inspiroivia tarinoita, kulttuurihistoriaa ja syvempää ymmärrystä musiikin merkityksestä ja sen luomisen prosessista.

– Historian tapahtumista ja yhteiskunnallisista teemoista löytyy paljon hyviä elokuvia, joita voidaan käyttää opetuksessa. Historiassa esimerkiksi toiseen maailmansotaan liittyvä elokuva voidaan linkittää ajanjaksoon, jolloin käsitellään juuri sitä aihetta myös muuten opetuksessa, Mette kertoo.

Elokuvat ovat erinomainen keino syventää myös kielenopetuksen teemoja ja innostaa oppilaita niiden opiskeluun, samalla kannustaen heitä hyödyntämään kielitaitoa myös vapaa-ajalla.

– Esimerkiksi ruotsista tulee paljon laadukkaita elokuvateoksia. Oppimisen tueksi voi oikeastaan katsoa minkä tahansa elokuvan opiskeltavalla kielellä tai tekstityksillä, mikä tekee kielen harjoittelusta monipuolisempaa ja innostavampaa, Mette vinkkaa. 

Elokuvan katsominen rikastuu, kun sen kytkee oppiaineeseen ja keskittyy löytämään ja tarkastelemaan siihen liittyviä teemoja ja sisältöjä.

Oppimateriaalien runko ja tekniikat voivat olla samoja, mutta sisältö ja vaatimustaso on räätälöity aina ikätasolle sopivaksi. 

Elokuvatärpit opettajille

Mette listasi neljä elokuvasuositusta opettajille. Näiden elokuvien joukosta löytyy sopivia vaihtoehtoja jokaiselle koulutus- ja ikätasolle. Näihin elokuviin löytyy myös oppimateriaalit, jotka tukevat elokuvan teemojen syventämistä.

Kaikki nämä suosituselokuvat oppimateriaaleineen löytyvät Elokuvalisenssin ohjelmistosta.

Inside Out 2 elokuvan julisteInside Out – Mielen Sopukoissa 1&2

2015 | 94 min | K-7 | animaatio, komedia (Inside Out 1)
2024 | 97 min | K-7 | animaatio, komedia (Inside Out 2)

Inside Out -elokuvat tarjoavat monipuolisen ja viihdyttävän katselukokemuksen, samalla herättäen syvällisiä pohdintoja ihmisen tunteiden monimutkaisuudesta. Ansiokas animaatioelokuva on saavuttanut laajaa suosiota ainutlaatuisesta lähestymistavastaan mielen toimintaan. 

Inside Out -elokuvat ja oppimateriaalit sopivat erinomaisesti osaksi peruskoulun tunnekasvatuksen opintokokonaisuutta. Elokuva resonoi katsojien kanssa eri ikäryhmissä, joten se soveltuu myös toisen asteen opetukseen.

 


Apollo 11

2019 | 93 min | S | dokumentti

Apollo 11 on huikea pelkkien arkistomateriaalien avulla koottu dokumenttielokuva yhdestä ihmiskunnan historian suurimmista saavutuksista. Elokuva on jo itsessään kiinnostava katselukokemus mutta sen avulla voi täydentää historian, fysiikan ja yhteiskuntaopin kursseja. Elokuva herättää myös pohtimaan syvällisemmin ihmistä ja ihmisen paikkaa osana maailmankaikkeutta, sekä avaruutta ja tieteen saavutuksia ajan saatossa.

Elokuva ja oppimateriaalit soveltuvat parhaiten alakoulun varttuneemmille oppilaille sekä ylä- ja toisen asteen oppilaitosten opiskelijoille.

 


Hugo

2011 | 130 min | K-7 | draama, fantasia, seikkailu

Hugo on monipuolinen ja sydämellinen elokuva, joka tarjoaa mahdollisuuden tutkia unelmien, taiteen ja perhesuhteiden teemoja 1930-luvun Pariisin historiallisessa ympäristössä. Elokuva tarjoaa runsaasti aineksia keskusteluihin ja luoviin tehtäviin, jotka voivat auttaa oppilaita syventämään ymmärrystään elokuvan merkityksistä ja viesteistä.

Elokuva ja oppimateriaalit soveltuvat peruskoulun kaikille luokille. Elokuvan teemat ja juoni saattavat kuitenkin olla alakoulun nuorimmille oppilaille hiukan haastavia.

 

Sound of Metal

2020 | 121 min | K-12 | draama, musikaali

Elokuva auttaa oppilaita syventämään ymmärrystään kuulon menetyksestä, sopeutumisesta elämänmuutoksiin, riippuvuuksien vaikutuksista ja taiteen terapeuttisesta merkityksestä. Samalla se rohkaisee heitä pohtimaan ihmissuhteiden tärkeyttä ja kehittämään empatiaa. 

Elokuva ja oppimateriaalit soveltuvat yläkouluun, lukioon sekä toisen asteen opetukseen. 

Opettajan vinkkilista elokuvien ja oppimateriaalien käyttöön

Tiivistetyt vinkit opettajille elokuvien ja oppimateriaalien käyttöön:

  1. Valitse oppilaiden ikä- ja kehitystasolle soveltuva elokuva. 
  2. Pohdi myös elokuvan katsomisen tarkoitusta ja oppimistarpeita: viihteeksi, aineopintojen syventämiseksi, muiden tärkeiden taitojen ja teemojen opettamiseksi?
  3. Kannattaa valita elokuva, johon on valmiit oppimateriaalit – tämä helpottaa merkittävästi työtäsi.
  4. Pohdi lähestymistapaa: käsitelläänkö elokuvaa myös ennakkoon vai vasta elokuvan aikana/jälkeen?
  5. Pohdi tavoitteita: analysoidaanko tiettyjä teemoja vai annetaanko tilaa vapaammille oivalluksille?
  6. Aikaresurssit: voit jakaa elokuvan katsomisen ja käsittelyn useammille oppitunneille. Myös lyhytelokuva tai tiettyjen elokuvan osien katsominen on hyvä vaihtoehto.
  7. Oppimateriaalia ei ole välttämätöntä noudattaa tarkasti – voit käyttää vain osaa tehtävistä, keksiä rinnalle lisätehtäviä tai soveltaa niitä omiin tarpeisiisi.
  8. Elokuva- ja oppimiskokemus heräävät eloon, kun myös opettaja on aidosti innoissaan – voit näyttää pätkiä vaikkapa lempielokuvastasi.

Elokuvalisenssi ja Mette suosittelevat lämpimästi elokuvien ja oppimateriaalien hyödyntämistä osana opetusta. 

– Elokuva yhdistää meitä ihmisiä – liikkuvan kuvan kieli on universaali. Elokuvien kautta voimme kokea tunteita, joita emme välttämättä kohtaa omassa elämässämme, mutta voimme käsitellä niitä turvallisessa ympäristössä. Elokuva aina päättyy, mutta elämä jatkuu, Mette päättää. 

Antoisia, oivallusten ja oppimisen täyteisiä elokuvahetkiä!

Lue lisää elokuvien hyödyntämisestä opetustyössä täältä.

Oppimateriaalielokuvia ohjelmistossamme