Esittäminen on luvanvaraista
Suomen tekijänoikeuslain mukaisesti elokuvien julkista esittämistä varten tarvitaan voimassa oleva lupa. Elokuvalisenssin Yhdistelmäluvalla voit esittää elokuviamme.
Luca
2021 | 95 min | K-7 | animaatio, komedia, seikkailu
Italian Rivieralle kauniiseen merenrantakaupunkiin sijoittuva Disneyn ja Pixarin alkuperäiselokuva ”Luca” on nuoren pojan aikuistumistarina jäätelön, pastan ja skootteriajeluiden parissa erään unohtumattoman kesän aikana. Luca seikkailee yhdessä ystävänsä Alberton kanssa, mutta kaiken hauskan uhkana on syvä salaisuus: he ovat merihirviöitä toisesta, merenalaisesta maailmasta. Elokuvan on ohjannut Enrico Casarosa.
© Materials by Elokuvalisenssi.fi
Keskustelkaa näistä kysymyksistä elokuvan katsomisen jälkeen:
• Mitä pidit elokuvasta? Mikä oli elokuvan hauskin, jännittävin tai surullisin kohtaus?
• Oliko elokuvalla mielestäsi jokin opetus? Mikä?
• Miksi Lucan vanhemmat eivät halunneet päästää poikaansa pois vedestä?
• Miksi Lucalle oli tärkeää, että hän oppi elämään myös maan pinnalla?
• Millainen on mielestäsi hyvä ystävä? Miten hän toimii?
• Millaisia haasteita Lucan ja Alberton ystävyydessä oli? Miten he voittivat nuo haasteet?
• Millainen ystävä Giulia oli? Oliko hän erilainen ystävä kuin Alberto?
• Millainen elokuvan kiusaaja, Ercole, oli? Miksi hän kiusasi? Miten kiusaaminen saatiin loppumaan?
• Millaisia unelmia ja toiveita Lucalla ja Albertolla oli? Millaisia unelmia ja toiveita sinulla on?
• Miksi kyläläiset eivät pitäneet Lucan kaltaisista “merihirviöistä”? Miten asia muuttui elokuvan lopussa?
Ympäristöoppi:
• Elokuva sijoittuu Italiaan. Mistä sen voi huomata? (Esim. luonto ja rakennettu ympäristö eli elokuvan miljöö; musiikki, ruokakulttuuri, kieli jne.)
• Etsikää Italia kartalta ja tutustukaa sen ominaisuuksiin kuten korkeuseroihin ja vesistöihin. Mille alueelle Lucan tapahtumat voisivat sijoittua? (Elokuvan tekijöiden mukaan elokuva sijoittuu Italian Rivieralle eli Ligurianmeren rannalle. Giulia käy koulua Genovassa.) Millainen ilmasto ja kasvillisuus alueella on?
• Elokuvassa seurataan elämää meressä ja maan pinnalla. Miten nämä eroavat toisistaan? Mitkä ovat elämän perusedellytykset maalla, entä vedessä? Miksi sama eläin ei voi useinkaan elää molemmissa?
• Millaista ruokaa elokuvassa syödään?
• Elokuvassa kuullaan kieliversiosta riippuen monia italiankielisiä sanoja. Tunnistatko esimerkiksi jonkin näistä sanoista tai ilmauksista?
gelato, vespa, ciao, mozzarella, mangiamo, trenette al pesto, pasta, per favore, pescheria, mi dispiace, buongiorno, buona notte, pecorino, bravo
Suomen kieli ja kirjallisuus, kuvataide:
Elokuvan tapahtumat sijoittuvat aikaan ennen älypuhelimia. Miksi lomamatkoilta on ollut tapana lähettää postikortteja? Oletko joskus saanut postikortin? Jos matkustaisit Italiaan, millaisia kuvia, videoita tai viestejä lähettäisit, millä välineellä ja kenelle?
1.Tehtävä
Kirjoita postikortti! Valitse yksi seuraavista:
o Albertolta Lucalle
o Lucalta ja Giulialta Albertolle
o Giulialta Massimo-isälle
o Mummilta Lucalle
2. Tehtävä
Kuvita postikortin kääntöpuoli. Tutustukaa matkailupostikortteihin yhdessä esimerkiksi Googlen kuvahaun avulla (hakusanaksi sopii esim. “travel postcards” tai “postcard riviera”). Miettikää, minkä näköisiä postikortteja Portorosson kylästä voisi lähettää.
o Vinkki! Laittakaa elokuvan soundtrack taustalle soimaan työskentelyn ajaksi.
3. Tehtävä
Omakuva merihirviönä. Miltä sinä näyttäisit, jos voisit elää vedessä?
Musiikki:
Tutustukaa Luca-elokuvan soundtrackiin. Lucan ohjaaja-käsikirjoittaja Enrico Casarosa on kertonut, että monet asiat elokuvassa perustuvat hänen omaan lapsuuteensa. Elokuvassa kuullaan italialaisia iskelmäkappaleita eri vuosikymmeniltä, erityisesti 1960-luvulta.
• Millainen tunnelma Lucassa on? Miten musiikki vaikuttaa elokuvan tunnelmaan? Vaikuttaako musiikki muihin asioihin kuin elokuvan tunnelmaan (esim. tapahtumien tulkinta, aikakausi johon tarina sijoittuu)?
• Olisiko elokuva erilainen, jos siinä olisi soitettu sinun lempikappaleitasi? Voitte kokeilla tätä käytännössä katsomalla elokuvan trailerin ilman ääniä ja soittamalla toisesta äänilähteestä oppilaiden valitsemia kappaleita.
• Millaisilla adjektiiveilla kuvailisit elokuvan musiikkia?
Oppimateriaalin on tehnyt Koulukino ry Elokuvalisenssille.
Katso elokuva verkossa
Ostettavissa:
Suoratoistettavissa:
Vuokrattavissa:
Tietoa elokuvasta
Oppiaineet
- italia
- kuvataide
- musiikki
- suomen kieli ja kirjallisuus
- ympäristöoppi
Avainsanat
- Eurooppa
- humoristinen
- identiteetti ja ihmisenä kasvaminen
- kiusaaminen
- lämminhenkinen
- moninainen
- oppimateriaalit
- roolimallit
- ystävyys
Koulutusasteet
- alakoulut
Lajityypit
- animaatio
- komedia
- seikkailu
Ikärajat
- K-7
Tuotantoyhtiö
- Pixar
- Walt Disney