Esittäminen on luvanvaraista

Suomen tekijänoikeuslain mukaisesti elokuvien julkista esittämistä varten tarvitaan voimassa oleva lupa. Elokuvalisenssin Yhdistelmäluvalla voit esittää elokuviamme.

Räyhä-Ralf valloittaa Internetin

2018 | 112 min | K-7 | animaatio, komedia, seikkailu

Elokuvassa RÄYHÄ-RALF VALLOITTAA INTERNETIN Litwakin pelihalli jää kauas taakse, kun seikkailu suuntaa Internetin kartoittamattomaan, alati laajenevaan ja jännittävään maailmaan – joka ehkä voi selviytyä Ralfin räyhäämisen jäljiltä tai sitten ei. Videopelipahis Ralf ja hänen kapinallinen ystävänsä Nelli Karamelli joutuvat panemaan kaiken peliin matkatessaan verkossa etsimässä varaosaa Nellin Sokerihuuma-videopeliin. Hädän hetkellä Ralf ja Nelli turvautuvat Internetin asukkaisiin – nettiläisiin – joihin lukeutuu muiden muassa nettiyrittäjä Yesss, joka on uusia trendejä luovan ”BuzzzTube”-sivuston sydän ja sielu ja pääalgoritmi. Ohjannut Phil Johnston ja Rich Moore. Alkuperäisinä ääninäyttelijöinä mm. John C. Reilly, Sarah Silverman ja Gal Gadot. (Lähde : Elisa Viihde)

Ennen elokuvan katsomista:

  • Keskustelkaa luokassa mitkä asiat mielestänne ovat internetissä kivoja. Mitä teette siellä?
  • Mitkä asiat ärsyttävät tai ihmetyttävät?

Keskusteluaiheet:

• Mitä piditte elokuvasta?
• Mikä siitä jäi erityisesti mieleen?
• Ketkä olivat elokuvan päähenkilöitä, entä sivuhenkilöitä?
• Millainen Räyhä-Ralf on luonteeltaan? Entä Nelli-Karamelli?
• He ovat aika erilaisia, mutta silti parhaita ystäviä, mistä luulette että se johtuu?
• Onko parhaiden ystävien oltava samanlaisia? Tai samaa mieltä asioista? Miksi tai miksi ei?
• Millaisiin kiperiin tilanteisiin Räyhä-Ralf ja Nelli elokuvassa joutuivat?
• Miten he selvisivät niistä?
• Mitä Räyhä-Ralf halusi kaikkein eniten elokuvan alussa? Entä lopussa?
• Mitä Nelli-Karamelli halusi kaikkein eniten elokuvan alussa? Entä lopussa?
• Mitkä tilanteet vaikuttivat heidän toiveisiinsa kaikkein eniten?
• Miltä internetin maailma elokuvassa näyttää?
• Millainen se on oikeassa elämässä?
• Mitä sovelluksia tunnistitte elokuvasta? Osa oli siellä eri nimellä kuin oikeasti, muistatteko niitä?
• Oliko elokuvassa tuttuja pelejä? Mitä pelejä itse pelaatte? Millä laitteilla?
• Onko teillä pelaamiselle ja somen tai netin käytölle rajoituksia? Mitä mieltä olette näistä mahdollisista rajoituksista?
• Puhukaa myös negatiivisista asioista. Mitkä ovat mielestänne pelaamisen, somen käytön ja internetin huonoja puolia?

Tehtävät:

1.Internetin sanakirja

  • Koostakaa oma internetin, somen, pelien ja tietotekniikan sanakirja, joka sisältää mahdollisimman paljon erilaisia termejä. Pohtikaa yhdessä mitä termejä sanakirjan tulisi sisältää. Esimerkkejä termeistä ovat: wifi, koodi, algoritmi, viraali, virus, NPC, noob, jne. Esitelkää termit ja laittakaa sanakirja näkyvälle paikalle!

2.Luokan oma netiketti

  • Käykää luokan kanssa läpi verkossa toimimisen perusasioita kuten, miten kohtelet toisia, miten kommentoit ja keskustelet verkossa, mitä saat jakaa somessa, ketä voit kuvata, miten suojaat yksityisyytesi (mitä yksityisyys tarkoittaa!), miten arvioida tiedon luotettavuutta. Pohtikaa myös miten paljon vanhemmat saavat mielestänne puuttua lasten netinkäyttöön.

3.Luokaa omaa sisältöä

  • Elokuvassa Räyhä-Ralf kuvasi videoita YouTubeen. Pohtikaa ensin ryhmissä millaiset videot ovat mielestänne hauskoja. Suunnitelkaa sitten oma video ja kuvatkaa se. Videoita ei tarvitse julkaista netissä mutta ne voi katsoa oman luokan kanssa.

4.Kokeilkaa koodaamista

  • Kaikkien tietokone ja videopelien pohjana on koodaus. Jokainen pelin osa, hahmoista toimintoihin ja varusteluetteloihin, on koodattu. Kokonaisten pelien koodaaminen on vuosien mittainen prosessi, mutta koodaamisen perusteita voi harjoitella kuka tahansa. Kokeilkaa netissä esimerkiksi Scratch-sivustoa tai code.org -sivustoa.

5.Oma pelihahmo

  • Suunnitelkaa oma pelihahmo. Miettikää tarkasti sen ulkonäkö, vaatetus, tarvikkeet, taidot jne. Piirtäkää tai maalatkaa hahmot ja heidän ominaisuutensa paperille. Esitelkää luokalle.

Yhteenveto:

Tämä oppimateriaali auttaa alakoulun oppilaita kehittämään medialukutaitoa, ymmärtämään digitaalisen kansalaisuuden periaatteita, korostamaan ystävyyden ja yhteistyön merkitystä sekä pohtimaan pelaamisen roolia elämässään. Materiaali sopii erityisesti 3.-6. -luokkalaisille oppilaille.

Oppimateriaalin tekijä : Mette Lagerstam / IhmeFilmi ry

 

Katso elokuva verkossa

Ostettavissa:

Apple TV
Elisa Viihde
Google Play Movies
Rakuten TV
SF Anytime
Viaplay

Vuokrattavissa:

Apple TV
Elisa Viihde
Rakuten TV
SF Anytime
Viaplay

Suoratoistettavissa:

Disney Plus

Tietoa elokuvasta

Avainsanat

  • humoristinen
  • informatiivinen
  • intertekstuaalinen
  • mediakasvatus
  • moninainen
  • oppimateriaalit
  • roolimallit
  • sosiaalinen media

Koulutusasteet

  • alakoulut

Lajityypit

  • animaatio
  • komedia
  • seikkailu

Teemat ja kokoelmat

  • pelielokuva

Ikärajat

  • K-7

Tuotantoyhtiö

  • Walt Disney